fredag 19 september 2008

Det här är ingen matblogg, men godis gillar vi alla!

Jag måste få dela med mig av den goda tårtan som serverades på Marris 15-årsdag. Egentligen är vi mest för gräddtårtor ala massor med jordgubbar på, men Marri menade på att hon tröttnat och hon var sugen på choklad. Alltså ville hon ha en chokladtårta.
Jag har aldrig gjort en sådan.........
Kl. 23 kvällen innan letade jag fortfarande efter ett passande recept. Annelie loggade in på msn och skickade mig en länk till hennes bildgalleri, som den dagen visade hennes urgoa bebisar (läs hundar).
Talade om för henne att hon hade söta hundar ,men det jag nu behövde låg under kategori choklad.
Man kan lita på Annelie, hon brukar alltid ha allsköns saker i bakfickan, så vips skickade hon ett par recept. och vips så blev det en tårta.....ja inte på kvällen/natten. Men på fm nästa dag.


Tårtan har en ljus mandelbotten som är täckt med en jättegod smörkräm. Lätt och snabb att göra, och kan lätt göras om efter smak och tycke. Jag valde riva över choklad istället för att ringla smällt sådan över. Smörkrämen är dessutom så himla god , så den kan hamna lite varstans, som mellan några Mariekex eller i en rulltårta. Receptet kommer från Annelies svärmor, vart hon har det från i sin tur har jag ingen aning om, men ett plus i kanten för en sådan svärmor, som gör en sådan klockren god tårta iallafall :)

Receptet kommer här:

Annelie´s CHOKLAD OCH TRYFFELKAKA


3 äggvitor
2 1/2 dl socker
1 1/2 dl hackad mandel
1 dl ströbröd

Rör samman smeten (vitor och socker behöver inte arbetas ihop speciellt).
Häll över den i en smord och ev bröad form, gärna med avtagbar botten.

Gräddas i 175 graders varm ugn, ca 25 min.
Låt kakan svalna.

225 g smör
3 1/2 dl florsocker
3 äggulor
4 msk kakao
2 tsk snabbkaffe
1 msk vaniljsocker

Rör samman smeten och bred den över den kalla kakan.

Smält 100 g blockchoklad (tag gärna mindre mängd), bred eller ringla
över kakan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej, hittade hit via en länk på msn och fastnade för det här receptet på en gång!

HÄlsn Susanne ( ursprungligen från AFF ankomst maj-04 )