onsdag 8 oktober 2008

Mitt emellan 2 saker

Idag är en sådan där split-dag.
För mig menas det att man har en sak att göra på morgonen, får en paus mitt på dagen, för att sedan göra nästa viktiga sak.
Viktiga saker i detta hus kan vara: BVC-besök, tandläkare, utvecklingssamtal, Emilio-möten som inkl. allt mellan anpassningar till habplaneringsmöten.

Idag är det BVC och utvecklingssamtal för Masse som gäller.

När jag kom till vår barnavårdscentral möttes jag av stora röda affischer där det stod att de stänger vårt bvc! Det hade jag ingen aning om ....verkligen!
Om det beror på att jag numer sällan går dit, eller bara är allmänt ouppdaterad,vet jag inte. Jag kom iallafall på mig själv med att protestera skarpt. INTE KAN DE LÄGGA NER MITT BVC!
Om jag nu skulle låta min tanke få flyta lite mer innan jag reagerar, så skulle jag kanske hunnit konstatera att mitt besök nu med Raffe faktiskt var vårt näst sista. Nu återstår bara 1 besök och det är inför skolstarten. Simone är liksom klar.....jag har liksom inga fler småbarn kvar!!......ser ni jag börjar få smått panik!!!!!
JAG HAR INGET SMÅBARN KVAR!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Okej, självklart påverkar säkert nerläggningen någon annan, så jag frågade faktiskt vad som skulle hända. Vår sköterska sa upp sig och börjar på det nya bvc:et i lokalen bredvid, så som de övriga också på gamla bvc gjort. Nu handlade upp till varje familj att göra sitt vårdval, för det måste man göra om man ska tillhöra något bvc numer tydligen. Självklart listar vi Raffe där till sista besöket också.

Vilken tur för de som har små, att möjligheten att få byta bvc men ändå ha kvar "sin" sköterska,om man nu har de önskemålen såklart.....annars är det ju ett ypperligt tillfälle att byta, om inte annat.

Sedan hamnar bvc:et under ett företag som heter Carema och kommer ligga tillsammans med en vårdcentral som har öppet 8-21, och det tycker jag låter som ett urbra koncept för en stressad storfamilj. Så nu när jag tänkt lite längre så kanske det inte är så dumt iallafall.

Nästa problem: Jag har inte haft tid över för att sitta med Masse i lugn och ro och fyllt i utvecklingssamtals pappret. Inte hann vi med fredagens matteläxa heller och så var det det därmed Masses koncentration i skolan. Det känns som om det kommer bli ett ganska så tråkigt samtal idag.
Masse har 2 lärare som har lite svårt att sätta sig in i vår familjesituation. Vi organiserar, men ibland klaffar det inte riktigt hur mycket vi än försöker. Men vi gör alltid vårt bästa. Antagligen besitter jag mer tålamod än de 2 fröknarna tillsammans. Jag får helt enkelt göra som jag brukar, hålla min linje konsekvent tills de förstår, när de gjort det kommer allt flyta på mycket bättre. Läxor kommer in ,kanskeinte alltid på dagen, men de kommer. Och kommer de sent, beror det oftast på något oförutsett har hänt.
Jag räknar med att någon gång under 3:dje klass så kommer myntet falla på plats även hos lärarna, så har de varit med mina andra.

Inga kommentarer: