torsdag 8 maj 2008

Alltså det här med träning

Okej.....jag skulle verkligen behöva börja träna min kropp, den förefaller att förfalla en anings i förtid enl mina egna preferenser, ser ni.
Men istället för att verkligen ta tag i det så sitter jag mest och skämtar och blajjar med min dotter när vi besöker sajter ang ämnet viktminskning och kom i form.

Jag vet att det kanske inte är så viktminskande att sitta och skratta sig fördärvad åt vissa textklyschor som väldigt ofta matas på dessa sajter/tidningar. Men jag vet ju att det faktiskt är bevisat att ett gott skratt förlänger livet.....så jag torde ligga på plus sidan fortfarande :)
Jag förstår att det måste låta lite coachande och lätt att sätta igång att träna, men ibland tar vissa priset. Alla som försökt sätta igång vet ju hur tungt det är, och för en absoluta otränad (läs en sådan som jag)att det är extremt tungstartat och att det svåraste är att fortsätta trots mycket vilja, när kroppen säger ifrån.
Absoluta klyschor i sammanhanget är onekerligen "Alla kan göra det", riktigt sant är det inte, för efterföljande råd till uttrycket handlar oftast om att ha sina armar och ben i behåll i sådant skick att man kan ta sig fram själv och helst utan smärta.
Man måste ställa in sig på att "offra" lite och lära sig fokusera på den positiva. Klarar man sig igenom deras rivstart så lovas det ett helt nytt liv på andra sidan.
Det är ju egentligen inte i sak fel, men en av orsakerna att jag inte kommer igång är just tidsbrist. Låt mig länka till ett uppstartsprogram jag hittade på aftonbladet:http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/viktklubbse/article2408373.ab
Jag kan säga att jag knappast kommer hinna med ens starten, då offrar jag barnen och det vill jag bara inte.
I råden som står kommer allt det jag och dottern skrattar åt. Det låter enkelt på pappret, men vi ser en bild på oss strävandes efter 6 kg mindre och vältrimmade släta lår, och kommer ändå fram till att vi trivs ju egentligen med oss själva.....vi behöver inte stressa till perfektionism

"Ta i lite mer", "Nu höjer vi tempot!", "Det är värt det!"

Min säljcoach på mitt vidsidanomjobb kör med frasen "- Kör så det ryker!!" Hur klyschigt är inte det i säljsammanhang? Men det skulle kunna gälla tränandet också.


Nä just nu väljer jag att skratta mig till ett längre liv. Promenerar gör jag även om det är till ett trevligt fik med uteservering, alltså "både nyttigt och gott" :D
Visst è jag smart?!

1 kommentar:

mie sa...

Weiiiy!!!! :-)

Här får du anledningen till att jag inte joggar runt som en dåre i skogen -
Den dag jag ser en leende joggare ska jag överväga saken!
Läst som ordspråk i en av sveriges ledande almanacksupplagor, det är där man hittar de verkliga idrottsentusiasterna.Om man inte är gift med en man som för tillfället är en värdsledande hockeyspelare som sitter i fåtöljen och skäller ut alla tappra svenskar over there ;-)