måndag 12 maj 2008

Evas sommarplåster

Evas sommarplåster har väl ingen småbarnsförälder missat antar jag. Inte jag heller, vi sitter som fastklistrade vid tv:n när det går på barnkanalen. Det är som ett litet sjukhusetprogram fast för barn. Eva förklarar tusen gånger bättre än jag vilket gör mig väldigt tacksam.....har inte alltid tålamodet ser ni :)

Men ikväll har jag fått mig en liten tankeställare. Masse på 8 år har nämligen den sista veckan haft allsköns krämpor. De handlar ofta om brutna skelett och blåmärken och djupa sår. Ja, blåmärkena har han, sådana helt vanliga man får i den åldern, speciellt när man sparkar boll och cyklar all ledig tid man har, men de har tydligen gjort så ont att han trott att han brutit benen bakom. De djupa såren har varit ytliga uppskrapningar på ett knä och idag på en armbåge.

Hans stora problem har ikväll varit att han inte rengjort som man ska....som Eva visat att det är viktigt att göra. Han ropade till mig från min säng, helt förstörd när han kom på det. När jag kom upp för att "rädda" honom så sa han att det nu nog fanns en massa sten inne i hans blod, eftersom de nu inte kändes längre när han kände på såret.
Jag kan berätta att såret består av en knappt synbar liten på en yta av ett större knapphålshuvud :)
Eva har sagt...snyft.....att.....suck.......baciller...osv.
Ganska sött iof, men nu får jag istället förklara att det inte alltid behöver tvättas jättenoga med tvål och vatten och att Eva inte alls sagt att stenarna åker in i blodet.

Nu sover han sött, lugnad av mamma. och mamman ångrar lite att hon köpte Evas sommarplåster på dvd....det har nog blivit lite för mycket. Kanske har jag banat väg för nästa generations läkare å andra sidan...man kan aldrig riktigt veta ;)

Inga kommentarer: