söndag 10 augusti 2008

Kasta ut folk ur huset

Att kasta ut folk ur sitt hus, kan få oanade konsekvenser onekligen
Nu hör iof inte det till vanligheten här hos oss, vår dörr står öppen för det mesta och flesta, dock helst planerat. Då finns det tid för att planera sängplats och mat.

Historien jag tänkte berätta är en anings grumlig. Tänkte att jag ändå ville ta den här på bloggen, för en del ungdomar är väldigt nyfikna av sig och vill gärna vrida och vända på saker ting, helst så det blir så intrigmässigt som möjligt. Eftersom det var jag som slängde ut, så kanske det är bra med min version också. Så får man hoppas att det slutar härvid, och att ni som läser som hört detaljer ryktesväg, kan göra en mogen bedömning av det hela , och låta det bero mellan de tjejer det gäller.

Cessi hade alltså besök från förra fredagen. Första natten var de 2, andra natten 3.
Här i vårt hus dricks det väldigt restriktivt med alkohol och då alltid i samband med måltid.
Vill Cessi dela en flaska vin med sina vänner härhemma frågar hon alltid först. Denna lördag fick hon ok, från oss. Ena tjejen gillar dock inte vin så hon köpte med sig några cider, den andre tjejen vi kan kalla henne M, fick den andre att köpa ut några cider till henne också. Kontentan blev att det fördes in mer alkohol än vad jag gett tillstånd till i vårt hus.
Dock höll sig tjejerna lugna, den som det märktes på var M och då mest pga vattenpöls lek under en rökstund utanför huset.
På söndag morgon fick jag ett ledset sms på min mobil som låg bredvid sängen. Det var Cessi som berättade att hon kände sig besviken på M eftersom M blivit sur på henne på natten och nu teg ut henne och inte svarade när Cessi tilltalade henne. Orsaken till surheten skulle vara att Cessi vägrade att lägga sig bredvid M på madrassen på golvet och att Cessi 2 ggr under kvällen pratat med sin pojkvän i telefon.

Det enda jag egentligen kräver av folk som beträder min dörrmatta är samma sak som jag kräver av alla i min familj. Vanligt hyfs dvs. man svarar på tilltal, beter sig nyktert och visar respekt. Gör man det får man det samma tillbaka, och ofta tillsammans med en portion kärlek och värme.

Nu vart det så att M inte ville svara Cessi på tilltal och därmed visade hon ingen respekt för husmedlemmen som givit henne sovplats och mat över helgen.
Dessutom hade hon fått förtära mer alkohol än jag tillåtit i förhand och utan att be om lov.
Cessi har blivit sviken tidigare och alltid är det jag som fått skrapa upp resterna efteråt och hjälpa ihop Cessi igen. Jag blev faktiskt riktigt rutten på M. Gick ner och sonika talade om för M att hon inte hade något här att göra, att hon skulle ta sitt pick och pack och dra. Kunde hon inte respektera Cessi, så hade hon inte här att göra.
Jag var faktiskt så arg att jag inte ens tillät M att sminka klart sig. Den andra tjejen var väldigt villrådig och hade genom M fått för sig att hon måste åka samtidigt som henne. Och Cessi uppfattade det som att M fick den andre med sig, vilket visade sig inte vara fallet. Hon var verkligen inte inblandad.

Inget är konstigare än så, M blev utkastad utav mig. Inte av Cessi.

Men Cessi får nu på omvägar höra både det ena och andra. En tjej som mött M i Göteborg har sonika talat om för Cessi att jag är omogen. Denna tjej försöker iof notoriskt hitta fel på Cessi och har gjort så under 1 helt år, ringer henne sent på kvällar och talar om hur deppad och oduglig hon själv är. Cessi har agerat kurator för henne länge. Jag kallar sådana personer för energitjuvar. Sådana som man faktiskt bör undvika att umgås med. För ju mer man öppnar upp och bjuder på sig ju mer skit får man igen.
H jag antar att du kommer att läsa detta. Kan hända att du tyckte mitt agerande var omoget, men ditt är desstomer. Hur moget är det att bygga något på ensidig info? Är du säker på att du fick sanningen serverad av M?
Men jag är snäll nu, och säger bara att du har mycket i livet att upptäcka, och du kommer att ändra dina värderingar många gånger innan du blir den du förhoppningsvis kommer känna dig nöjd med att vara.

En människa att respektera.

Nu tänker jag inte ägna mer tid åt detta på min blogg

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker nog att det Du gjorde var rätt, man bör och SKA respektera andra man befinner sig som gäst hos.

Kram Annelie

mie sa...

Haha!!!!!!
Fy fan syrran, du fortsätter att impa på mig!!!!
Det är underbart att vi vuxna fortfarande har ork att stå upp och visa våra tonåringar vad livet går ut på. Tack för att du ställde upp för ditt barn (har alltid vetat att du gör) men mest av allt TACK för att du i alla fall försökte visa denna osnutna (snorfitte)unge att hennes uppförande skapar koncekvensnota och det är bara att betala notan! Hon som alla andra måste ju ta koncekvenserna av sitt handlande!!
Synd om henne att föräldrarna inte lyckats lära henne hur man gör en koncekvensanalys för hon kommer att få betala dyr erfarenhet för att lära sig det.
GUD tack och lov att det inte var någon hemma hos oss som uppförst sig så - tänk tanken när Nygren börjar spruta rök ur näsborrarna och jag med mitt "fina" språk står brevid ;-)
Nej, lillsnärta där - torka dig bak öronen och lär dig en av livets viktigaste kunskaper - VISA ALLA MÄNISKOR DEN RESPEKT DU ÖNSKAR FÅ så kommer du att mötas av respekt, acceptans, kärlek och mycket glädje i livet precis så som Lena lyckats lära sina lärt sina barn och därmed möter vi alltid Lenas barn med respekt för det är det de har förtjänat.