tisdag 23 september 2008

Planerad tvåsamhet

Har fnulat lite på dagens inlägg, det passar nämligen in som kategori i båda mina bloggar, men jag vill inte verka upprepande heller.
Har nog försatt mig i lite knepig sits med att skriva på 2 ställen samtidigt, men från en mer praktisk synvinkel påden ena och en mer känslosam i den andre.

Så nu ska jag bara vara mig en stund, och berätta att jag och min man under några veckor försökt planera in lite barnvakt. Vi fyllde 21 år tillsammans i augusti, och det tåls ju att fira lite.
Det vi uppskattar mest av allt är en god måltid med ett extremt gott vin i stillsam miljö. Frågan är då vart man kan få det i Stockholm.
Mannen som är kock är så klart extremt kritisk till krogsituationen i staden, det är svårt att hitta guldkornen, som verkligen håller hela vägen. Det handlar inte bara om god mat kärleksfullt tillagad, eller en fin vinkällare. Nej service och värmen från de som arbetar är lika viktig, de ska gilla det de arbetar med.
Hårda krav med andra ord.
Det finns faktiskt just bara 1 ställe som uppfyller våra kriterier just nu, och det är "Mancini". De har bytt meny, så jag kan inte rekommendera något särskilt, men jag vet nog vad jag själv skall äta. Har man tur får man sig en guidad tur i deras formidabla vinkällare, enda nackdelen där är väl att man blir mer eller mindre ruinerad.

Barnvakten är nu ordnad, vår "gamla" assistent till Emilio ställer upp, nu innan hon tar sitt pick och pack till Borås. Hon och Marri kommer så väl överens, så de hjälps åt. Dessutom sover hon över och tar de små på morgonen också......vi pratar lyx på hög nivå här.

Så nu längtar jag efter vår stund i tvåsamhet, så väldigt mycket bättre och roligare än egentid. Inte så att man glömmer sina barn för en stund,men ändå tillåta sig att drömma tillbaka lite om hur det var innan huset belamrades med skor och jackor, svettig sportutrustning och leksaker överallt.
Man kan bli som nyförälskad för mindre.

1 kommentar:

Annika sa...

Ack, den som ändå hade lite strukturerad tvåsamhet inplanerad...hoppas på något sådant när jag fyller 35, om åtta månader.
Jag har ett meddelande till dig på min "vanliga" blogg...