söndag 2 november 2008

Botox - botulinumtoxin


Botulinumtoxin skrivs det om bla i aftonbladet idag.

Botox som är förkortningen, vet nog de flesta används till rynkutslätning. Min första kontakt med ämnet var dock inte i "skönhetssyfte", utan som mamma till just ett cpskadat barn.
Det är det artikeln handlar om. Som vanligt så retar jag mig på artikelns rubrik:

Tusentals barn får botox - Ska lindra cp-skada - kan vara dödligt

När tusan har botox lindrat själva cp-skadan? Hur formulerar nu journalisten sin text?

Okej, det kommer en mer korrekt beskrivning i artikeln, men jag hinner elda upp mig en aning.
Botulinumtoxin används för att få avslappnade muskler så man lättare kan töja/stretcha dessa och ev. slippa smärtsamma kontraktioner i framtiden i de behandlande musklerna. Syftet med botoxbehandling på barn och vuxna är gott.

Iallafall gott för de som klarar av den relativt smärtsamma behandlingen och tål giftet. I vissa fall som hos vår son, bygger kroppen upp en viss resistens. Och man får till slut inte de resultat man önskar och får då överväga värdet med att spruta in giftet i sina muskler.
Vi har alltså valt bort fortsatt behandling. Men så länge den/det varade hjälpte den massor. Alternativet skulle varit flera svårare operationer som följd, och det gynnar inget svårt cp-skadat barn heller och är fyllt med ännu större risker till dödsfall.


Tycker att det är bra om socialstyrelsen granskar risker osv, men fel av media att försöka påverka föräldrar som står i valet, med skrämsel propaganda. Jag kan bita sådana journalister i baken grrrrrrr

1 kommentar:

jenny jenny.hed82@gmail,co, sa...

hejsan jag är mamma till en liten kille på5 år som nu ska få sin första botox behandling och jag undrar om du har några tips till mig som jag ska tänka på före och efter?