onsdag 18 februari 2009

Ang. Bdknapp kommentaren

Detta inlägg är då främst till de tjejer som kände oro för min dotter Cessi även kallad Bdknapp i internet/blogg världen.

Jag ska ärligen erkänna att jag känner mig lite dubbel, ena sidan ser jag 4 tjejer som kanske faktiskt ärligt bryr sig om en medmänniska och som är oroliga, och försöker hjälpa till genom att uppmärksamma mig som mamma.
Andra delen av mig säger, att detta bara är ett klassiskt bloggtjafs som bottnar i något annat.

Vad jag då kan göra i detta läget, är helt klart att berätta lite om min och knappens förhållande till varandra och hoppas att den innerligheten vi har, lyser genom datorernas skärmar till den som läser.

Knappen eller Cessi (som jag föredrar att använda), är en tjej som redan som väldigt liten hade riktigt stark integritet. Det fanns ingen plats för onödigt pluttinutt och gos. Hon ville hitta sina egna vägar på sitt sätt, och så rullade det på. Undrade hon om något, frågade hon och fick svar utifrån våra värderingar.
Sedan kom en period då cessi gick in i sig själv, med tilltrasslade tankar om livets mening, och en kropp som växte mot vuxenvärlden.
Hon tyckte det gjorde för ont och blev självdestruktiv. De som följt henne både text och bildmässigt vet, men det är svårare för de som kommit till efteråt.

Under Cessis svåraste period, från den dagen vi fick reda på vad som föregicks på hennes armar, har hon och jag varit tajta. Vi kunde prata timmar under de långa svåra kvällar/nätterna. Hon kunde skrika på mig att jag inget förstod för att i nästa be mig om hjälp. Hon letade fel på sig själv, hon letade fel på sin omgivning. Och så skrev hon, hårt rått elakt och smutsigt och till sist kom det vackra, lite snäva och ömma. Bilder och text som formade det hon hade inom sig
Och så plötsligt, fast egentligen långsamt vaknade hon till liv på andra sidan med insikten att hon dög precis som alla andra.

Hon har numer inte bara en stark integritet hon är också väldigt säker i sig själv. Och vansinnigt ärlig mot sig själv och alla andra. Hontycker att olikheter numer är bra, istället för att eftersträva att likna alla andra väljer hon andra vägar,om det faller henne in.

Hon skriver i fullständig ironi både mot sig själv i det hon var och det hon är idag. Ett rykte sprids lätt över internet. Fångar hon upp något av det kandet falla henne in att skriva om det och hon bryr sig inte om, om läsarna uppfattar ironin eller inte. Den som känner henne vet, och det räcker gott. Hon skriver inte till dig, hon skriver för sig själv.

Om man själv är en läsare av lite blandad litteratur, allt från faktaböcker, deckare till djupaste poesi och man verkligen är intresserad, lär man sig snabbt att plocka det med substans i en text. Men det kräver självklart en viss mognad, och det är nog där en del av Cessis läsare brister, och missförstår och tar allt på djupaste allvar.

Jag ska smälla en stor bomb här, men den kommer bara skrivas här och för de som lyckas hitta hit:)
Cessi har inget i sina läppar de är äkta och väldigt lika mina. Hennes bröst kommer nog stanna i den storlek de är i. Hon är faktiskt nöjd med sin kropp. Men de ryckten som florerar runt henne, kan hon inte låta bli att ironisera. Därav hennes silikonstory på bloggen.

Cessi ränner inte ute 3-4 dagar i veckan oftast max 1 ggr, hon åker sällan taxi utan tunnelbana. Ingen 30-åring har ännu fått hennes ögon att tindra. Skulle det hända skulle han nog inspekteras ordentligt av oss först haha, men det gör vi med alla som faller inom hennes killsmaksområde. Sedan kan jag tillägga att jag var 18 när jag träffade Cessis pappa och han var 34, vi är fortfarande tillsammans (22 år) jag skulle få svårt med motargument.

Sedan vill jag också berätta att jag läser allt på knappens blogg, så jag hänger med. För även om vi pratar om allt, så älskar jag hennes sätt när hon skriver innerligt (vilket faktiskt händer även på bloggen ,även om det är mer sällan numer), och hennes humor, som hon såklart har fått från mig (knarkinlägget):)

Jag vill inte ha tillbaka den gamla mörka knappen, jag vill ha henne precis som hon är i nuet. Frisk och glad och full med knasig humor!

Så ni omtänksamma tjejer, Bdknappen finns kvar och hon är fortfaramnde en varm och go tjej. Döm henne inte efter elaka rykten, maila henne och fråga om ni undrar och bryr er på riktigt. Hon svarar, det jag vågar jag nästan lova.

1 kommentar:

mie sa...

Halloj flickorna med stark oro för knappen :-)
Med insyn i familjens liv och leverne och följare av knappens blogg så vill ja tacka för er önskan att informera vuxna om er oro för knappen.
Tyvärr slår det lite fel som ni säkert har förstått efter att knappens mamma skrivit ett svar. Samtidigt har ni givit knappen något att tänka på - namligen att det inte är alla som hänger med i hennes ibland helsjuka humor och kraftigt ironiska sätt att skriva om sig själv.
Rart av er och guld i kanten att ni faktiskt verkar bry er om andra än er själva, det är det jag säger hela tiden.....Dagens ungdommar är faktiskt kloka, underbara och empatiska så de förtjänar inte allt skit som många gånger skrivs om dem.