tisdag 28 april 2009

Jag störs - alkoholrelaterat/Valborg

Hann se lite morgontv idag, och det pratades om stundande Valborg, och hur föräldrar skulle hantera tjatande ungdomar gällande utköp av alkohol.
Jag tycker att hela diskussionen är tämligen onödig när man inte kan ta den i sin helhet.
Jag saknade bla den delen som består av den kommersiella lagning som försigår i vart och vartannat större bostadsområde.
För 2 år sedan pajjade min sons mobil, när den kom från lagning hade han fått en ny och var inte intresserad. När min telefon kort tid därefter gick sönder tog jag hans gamla mobil i bruk. Hans kontaktbok var fortfarande kvar i.....vad tror ni jag hittade i den?
Jo, det kan jag berätta :)
Öl:1
Öl:2
Öl:3
Ja, sedan alla andra av hans riktiga vänner så klart, men för mig var det en riktig ögonöppnare.

Vi pratar om detta ibland och självklart ska man göra det så svårt som möjligt för sina barn att komma åt alkohol så länge det är möjligt. Men det är som mina stora säger, -Det finns att få tag på överallt, utan föräldrars vetskap. Man ska vara glad över att en tonåringar vågar fråga och vara ärliga med vad de häller i sig.
Inte förens man har en rak och ärlig kommunikation i ämnet så kan man kanske få sin tonåring att välja bort alkoholen , om inte helt så iallafall så pass mycket så den intas mer minimalt.

Så vart var den diskussionen i tvsoffan i morse?
Och vart var den tillhörande diskussionen angående ungdomarnas synpunkter på sina egna föräldrars helgkonsumtion av alkoholhaltiga drycker?

Jag är själv för en mer liberal alkoholpolitik, uppvuxen i Sverige med danska föräldrar varav den ena alkoholist, men ändå. Vem är det vi hycklar egentligen?
Min man kallar det trippelmoral.
Vi sitter vuxna och dricker, men köper inte ut till våra tonåringar, för vi är duktiga tonårsföräldrar. Ju fullare vi blir, ju mer tappar vi kontrollen över vart våra tonåringar håller hus, och sedan är vi jätteförvånade när de ringer från Maria ungdom om att vår tonåring sover ruset av sig där.
Vart fick de alkoholen från?
Antagligen från öl:1,2 eller 3, alltså den kommersielle langaren i området.

När ska någon bra journalist våga ta hela diskussionen?

4 kommentarer:

Heidi Lind sa...

Vi har en langare i det huset som vi bor i. Vi har ringt polisen men dom gör inget om inte vi kan bevisa att han langar till minderåriga. Vilket är jätte svårt att veta vilka som är det. Det sjuka är att han är sjukpensioner och lever på att langa förutom sin sjukpension som nog inte är så hög. Det är full ruljans här på veckorna.

mie sa...

Hej Heidi
Maila gärna adress så kan jag hjälpa till med kontakter som kan få stopp på det. Eller ta kontakt med fältassistenterna i den komundel du bor i.
Du kan maila Lena eller titta in på min blogg och ge en kommentar så vi kan få kontakt.
Jättebra att vi vuxna försöker strypa de här kanalerna så mycket vi bara kan. Tyvärr är ju polisen tvugna att följa sina strikta regler för att de ska kunna väckas åtal. Men om vi alla hjälps åt så finns det massa möjligheter för oss att hjälpa ungdomar på ett vettigt sätt.

mie sa...

Hallåååå Yster!
Nu har du inte bloggat på hela måsnaden!!!!!
:-) :-) :-)

Lena sa...

Nä jag har inte bloggat alls, ingen tid finns just de första dagarna nu i maj. Imorrn kanske :)