måndag 15 mars 2010

Besatt

Jag är besatt av en tanke, men är som vanligt för mycket handlingsförlamad för att få till det.

Hur kan vissa få besitta sådan enorm energi och alltid till synes få i hamn sina projekt. Mitt projekt kommer kännas avdankat innan jag ens hunnit få ur det ur sitt nyste.

Istället för att skriva ner det som skall sammanfattas, läser jag just nu en rad böcker. Några går lite långsammare än vad som är brukligt för mig. Inte för att boken är dålig, utan för att språket som den skrivs med behöver, just tid.
Jag har inte kunnat läsa på det sättet på väldigt många år.
Det har fått handla om väldigt lättläst chiclit, som enkelt kan stängas igen utan större skada skett med handlingen när man igen fått öppna boken.
Nu helt plötsligt kan jag få ett par timmar över antingen sen kväll eller egentid mitt på dagen, och det känns väldigt skönt att få sjunka in i en lite mer välskriven bok för en gång skull.

Böckerna som står på glänt och tar upp min tid just nu:

Björn Ranelid - Till alla människor på jorden och i himlen
Jerzy Einhorn - Utvald att Leva
Gunnar Harding - En katedral av färgat glas
Carlos Ruiz Zafon - Vindens skugga

Så man kan säga att jag är besatt av fel sak, men ändå inte speciellt synd om mig. För vem annars har tid att läsa så mycket mitt i livet. Antar att var sak har sin tid, och tiden fördelas ojämnt över oss alla.

2 kommentarer:

Annika sa...

Min bokhög bara växer just nu...men A är borta tvåkvällar i rad, så jag ska försöka slita mig från datorn och läsa ikapp. Önskar mig själv lycka till med det projektet ;).

Lena sa...

Jag har en rejäl hög också, men 4 st igång räcker, har lovat att inte börja pilla på de andra förens jag läst ut någon av dem först.
Klart du kan slita dig lite Annika, klart du måste unna din egna själ lite balsam. Även om eget bloggande ibland kan kännas som balsam. Men man måste låta sig fyllas på för att kunna ha något att tömma ut.

Kram till dig!